Wat is een holistisch therapeut?

holistisch therapeut

Een holistisch therapeut is een therapeut of behandelaar die op een holistische manier kijkt naar de klachten of problemen van de cliënt. De therapeut bekijkt dus de mens in zijn geheel en zal verder en breder kijken dan alleen naar de lichamelijk klacht of het specifiek probleem.
Daarnaast is de holistisch therapeut zich ervan bewust dat alles met elkaar verbonden is. Je hoofd, je lichaam en je geest. De therapeut zal zich steeds richten op de oorzaak in plaats van de symptomen en hierdoor krijg jij als cliënt dieper inzicht in wie jij bent, wat je lichaam je vertelt en hoe je terug in balans komt.

Een voorbeeld van een holistische therapeut is een naturopaat.

Holos = Heel

Het woord holistisch komt vanuit de griekse taal en het woord Holos wat betekent: Heel.

De idee is dus om te vertrekken vanuit de gedachte dat alles één is. Alles ontstaan vanuit dezelfde bron en gaat terug naar dezelfde bron. Alles bestaat uit dezelfde energie en is onlosmakelijk met elkaar verbonden via een veld dat zich in en rondom ons bevindt.

Wanneer er een verstoring is in het veld, innerlijk of uiterlijk, dan ontstaat er een onevenwicht of disbalans die wij als mens ervaren als ziekte of ongemak. Denk aan het engelse woord ‘disease = ‘dis’-‘ease’.

We ervaren ziekte, gebrek aan energie, ons leven stroomt niet zoals we willen.

Een holistisch therapeut helpt je terug dat evenwicht te herstellen, je zelfgenezende vermogens te activeren en faciliteert je persoonlijke en spirituele groei.

De 4 niveau’s van holistische therapie

Een holistische therapeut werkt rond 4 centrale thema’s of 4 niveau’s die in balans moeten zijn:

Fysiek
Dit gaat over je lichaam, fysieke klachten en problemen

Emotioneel
Hoe gaat het met jou? Hoe ga je om met emoties? Welke emoties sturen je op dit moment?

Mentaal
Welke gedachten gaan er om in je hoofd? Hoe zit het met je denkpatronen?

Energetisch / Spiritueel
Hoe ver sta je in je persoonlijke groei en zelfontwikkeling? Ervaar je voldoende zingeving in je leven?

Een therapeut zal direct of indirect elk van deze niveau’s meenemen of aanraken in zijn behandelplan, al naargelang wat voor de cliënt nodig is.