Wat is voetreflexologie ?

Voetreflexologie is een vorm van massagetherapie die reeds duizenden jaren geleden ontstond.
Zelfs in het oude Egypte waren ze zich reeds bewust van de helende kracht van massage van de voeten.

Doorheen de hele geschiedenis en over alle continenten vind je hiervan voorbeelden terug.

Reflexzonetherapie

Voetreflexologie is een onderdeel van reflexzonetherapie. Reflexzonetherapie stelt dat alle delen in het menselijk lichaam corresponderen met bepaalde zones op de voeten, handen en oren.
Deze zones noemen we ook wel de voet-, hand- en oorreflexzones.

Reflexzonetherapie gaat uit van het functioneren van de mens in totaliteit.

Bij behandelingen wordt dan ook niet alleen naar symptomen, maar ook naar de achterliggende oorzaak van de klachten gekeken.
Pas als de oorzaak kan worden opgelost, ontstaat er ruimte voor herstel.  Voetreflexmassage brengt processen die zich hebben vastgezet weer in beweging.

Als een orgaan of lichaamsdeel niet optimaal werkt, weerspiegelt zich dat in de voeten op de corresponderende punten.
De plek in de voet die overeenkomt met een niet goed functionerend orgaan wordt vaak gevoelig of zelfs pijnlijk.

De pijnlijke plek in de voet ontstaat in eerste instantie doordat de doorstroming van bloed en lymfevocht blokkeert.

Afvalstoffen worden moeilijker afgevoerd. Door vermeerdering van afvalstoffen krijg je een slechtere doorbloeding en langzaam slibt alles dicht.

Wanneer afvalstoffen zich opstapelen gaan deze kristalliseren.
Dit blokkeert de zenuwuiteinden en kan als pijnlijk ervaren worden.

Door deze drukpuntmassage wordt dit proces afgeremd en omgekeerd, waardoor de afvalstoffen verwijderd worden en het lichaam zichzelf kan herstellen.

Welke klachten kunnen met voetreflexologie behandeld worden?

Voetreflexologie ondersteunt het lichaam in zijn zelfherstellende functie.  Een behandeling verlicht het gevoel van stress en spanning en zorgt voor een diepe ontspanning.

Naast een algemene behandeling wordt er veelal doelgericht gewerkt om bepaalde kwalen te behandelen.

Onder meer volgende klachten kunnen worden behandeld met voetreflexologie:

• Ademhalingsproblemen
  • Astma
  • Bloedsomloop
  • Spijsvertering – Maag – en Darmklachten
  • Menstruatieklachten en PMS
  • Vruchtbaarheidsproblemen en hormonale disbalans
  • Slaapstoornissen
  • Depressie
  • Zenuwstelsel
  • Rugklachten, spieren en gewrichten

Deze behandeling is geschikt voor alle leeftijden.

Hoe verloopt een behandeling?

Reflexologie kan als eenmalige ontspanningssessie toegepast worden maar bereikt zijn doel pas na een doelgerichte opeenvolgende reeks van een 4-tal sessies, waarna een maandelijkse onderhoud wordt aanbevolen.

Een sessie voetreflexologie start met een ontspannend voetenbad.
Dan nemen we even de tijd om te kijken hoe je je voelt, bespreken we vorige sessies en komen we tot rust.

Daarna starten we met enkele ontspanningstechnieken om de voet helemaal los te maken.
Vervolgens werken we dieper in op onderliggende problemen of blokkades.
Als afsluiter gaan we terug de ontspanning in en ronden we de massage rustig af.

Tijdens een sessie voetreflexologie hou je je kleren aan. Best doe je wel comfortabele kledij aan die niet knelt om de doorstroming van bloed en lymfe niet te blokkeren en je rustig kan genieten.

Effect van de behandeling

Voetreflexologie heeft als grootste effect ontspanning.

Blokkades worden gaandeweg opgelost. Dit kan ervoor zorgen dat je na een behandeling behoorlijk moe wordt, omdat je lichaam hard aan het werk is om alle afval te verwijderen.

Daarnaast is krijg je misschien ook dorst. Het is nodig dat je voldoende water drinkt in de uren en dagen na een behandeling, ter ondersteuning van de afvoer van afvalstoffen.

Wanneer niet?

Reflexologie mag toegepast worden op alle leeftijden en ondersteund bij vele aandoeningen.

Er zijn echter een aantal contra-indicaties waarbij een behandeling beter wordt uitgesteld of aangepast:

Zwangerschap tijdens de het eerste trimester
Koorts
Ontstekingen (viraal en bacterieel)
Ernstige huidproblemen

Bij twijfel neem je liefst even contact op.

Voetreflexologie wordt ook meegenomen als onderdeel van Integrale Therapie.