Stress? Topsport voor je bijnieren.

Stress… Daar krijgen we allemaal mee te maken, ja echt allemaal. Ook jij.

Stress is een manier van je lichaam om te reageren op een dringende vraag of bedreiging.
Je zenuwstelsel reageert hierop door een overvloed van stresshormonen los te laten in je lichaam. Onder meer adrenaline en cortisol, die je lichaam in een staat van paraatheid brengen voor noodgevallen – soms kan je een echte adrenaline rush ervaren. Je hart klopt sneller, je spieren komen onder spanning te staan, je bloeddruk stijgt en je wordt je nog bewuster van je omgeving.

Je komt in een “fight or flight” modus.

En dat is goed want hierdoor kan je net iets beter presteren, ben je net iets sneller en meer gefocused. Het is je lichaam’s manier om je te beschermen.

Iedereen ervaart stress natuurlijk op een andere manier. Sommigen zijn zeer stressbestendig, anderen gaan onderuit bij de minste spanning of druk die ze ervaren.

En ook dat is helemaal ok, want iedereen is uniek, elk lichaam is uniek en stress ondervinden is zeker geen teken van zwakheid. Want onthoudt goed.. er bestaat zoiets als positieve stress en negatieve stress.

Maar beide vormen zorgen natuurlijk wel voor een tijdelijk onevenwicht in de normale werking van je lichaam. En dat is goed te verdragen voor een korte tijd.

Maar wat als je langdurig onderhevig bent aan stress? Dan is het uitputtend en zeer zwaar voor je algemene gezondheid en welzijn, zowel lichamelijk als geestelijk.

Wie of wat is er dan verantwoordelijk voor die stresshormonen die jou onder spanning zetten? Dat zijn je bijnieren.

Bijnieren?! Wat is dat voor iets, hoor ik je al denken.

De bijnieren zijn “kapjes” die bovenop je nieren zitten. Dit zijn de klieren die grotendeels verantwoordelijk zijn om het stressniveau in je lichaam te regelen.

Bij velen van ons staan deze klieren onder hele grote druk om constant te werken.
Er wordt steeds vanalles van ons gevraagd, wij willen zoveel mogelijk doen en het zo goed mogelijk doen.. Tot je op een punt komt waarbij je bijnieren permanent ‘aan’ staan en de kans niet krijgen om te ontspannen, een vorm van topsport in je lichaam, maar zonder de nodige rust.

Wat kan je hier dan aan doen?

Probeer vooral na elk moment van stress ook echt de rust op te zoeken.

Creƫer een moment waarin niets moet of doe iets waar je oprecht gelukkig van wordt. Want het zijn dan die gelukshormonen, de endorfines, die de remedie zijn voor de overdosis adrenaline en cortisol.

Met een handige tip uit de voetreflexologie kan je gemakkelijk zelf even kijken hoe het met je bijnieren is gesteld.

Op onderstaande tekening zie je de plaats op je voetzolen waar je de zone die overeenkomt met je bijnieren kan terugvinden. Aangeduid met de blauwe cirkel.


Probeer zelf maar eens te zoeken naar dit plekje op je voeten. Duw maar eens met je wijsvinger of je duim, draai even een rondje met je vinger op die plek.

Wat voel je dan?

Bij veel mensen is dit plekje bijzonder gevoelig. En dat is een heel duidelijke indicatie dat je mogelijk last hebt van stress, dat je bijnieren topsport aan het leveren zijn.

Je mag dit plekje zeker voldoende masseren om je bijnieren te ondersteunen en toe te laten te kunnen ontspannen.

Vind je het plekje niet of is het echt heel gevoelig en wil je een meer uitgebreide behandeling om je stress onder controle te krijgen?


Maak dan gerust een afspraak en ik help je hiermee graag verder.

148 Views
Scroll Up